Thursday, May 6, 2010

ISU TEMBAK REMAJA DI SHAH ALAM

Sebenarnya penulis tidak mahu  menggangu siasatan polis dalam kes ini tetapi dek kerana campur tangan pihak pembangkang yang dah melampau, jari-jari ini telah menjadi gatal. Penulis tidak mahu mempertikaikan tugas polis kerana tanpa mereka kita tidak akan dapat hidup dalam keadaan sekarang ini. Ketika kita sedang tidur dibuai mimpi-mimpi merekalah yang ke hulu dan ke hilir untuk memastikan keamanan negara yang tercinta ini.

Remaja ini pun dah sampai ajalnya... Itu janji tuhan, apa cara sekali pun dia akan mati pada waktu yang telah ditetapkan. Oleh kerana tidak mengendahkan arahan polis, kereta yang dipandunya ditembak. Kita kena faham bahawa kejadian ini berlaku tengah malam dan sudah tentu polis yang mengejarnya mensyaki sesuatu. Penulis yakin pihak polis tiada niat langsung untuk menembak pemandu kereta berkenaan. Mereka hanya menembak tayar tetapi dalam keadaan kereta sedang bergerak agak sukar menepati sasaran dan salah satunya terkena pemandu...Apa boleh buat matilah.

Bagi keluarga simati pula kenyatan-kenyataan yang dibuat sentiasa berubah-ubah. Pada peringkat awalnya nampak bertolak ansur tetapi setelah campurtangan oleh pihak pembangkang lain pula yang jadinya. Apa kah seorang ibu boleh mengeluarkan satu kenyataan bahawa beliau tidak mengetahui anaknya pandai memandu kereta, tidak pernah melihat anaknya memandu kereta, padahal anaknya sering memandu kereta berkenaan, Jiran-jiran berdekatan juga memaklumkan bahawa anaknya sering dilihat memandu kereta tersebut..

Apa kah selama ini beliau tidak mengatahui anaknya sentiasa keluar pada waktu lewat malam. Apakah anaknya adalah seorang pelajar yang baik dan patuh kepada ibunya. Penulis berada bersama dirumah mangsa  ketika itu dan ibu mangsa mengatakan anaknya keluar untuk menonton perlawanan bolasepak direstoren seksyen 11 sedangkan anaknya ke seksyen 7. Hanya selepas anaknya mati barulah si ibu mempertahankan anaknya. Selama ini ibu mangsa tidak mengetahui langsung pergerakan anaknya.

Perkara pokok yang menjadi misteri adalah saksi utama kes. Dakwaan mengatakan saksi ini dipukul oleh pihak polis dan dia berjaya memboloskan diri langsung tidak masuk akal. Seorang remaja 15 tahun, dalam keadaan panik, tersepit dalam kereta, dalam kawasan yang agak cerah ( tiada hutan ) boleh memboloskan diri daripada empat orang anggota polis yang bersenjata serta terlatih.

Selepas memboloskan diri mengapa tidak terus berdiam diri sahaja. Mengapa menghubungi Khalid Samad. Mengapa bapanya juga seorang anggota polis tidak menghubungi Ketua Polis Daerah untuk mendapat pandangan. Apa hubungkait keluarga saksi ini dengan Khalid Samad. Isu ini menjadi panas selepas saksi ini membuat laporan polis dengan ditemani oleh Khalid Samad.

Saksi utama ini pula dah lupa daratan. maklumlah muka hari-hari keluar dalam media arus perdana, bermacam-macamlah statement yang dikeluarkan. Cakap-cakap dari warga balai Seksyen 11 mengatakan saksi ini juga seorang remaja yang nakal. Pada hari pertama mengatakan dia ditumbok oleh polis sehingga patah giginya tetapi kalau dilihat giginya tiada pun yang patah. Kesan lebam yang ditunjukan ditangan dan lain-lain tempat mungkin berlaku semasa kereta berkenaan terbabas. 

Sebagai pandangan peribadi, penulis beranggapan bahawa selepas kereta terbabas, pemeriksaan telah dilakukan dan pihak polis mengenali salah seorangnya adalah anak kepada anggota polis, mereka terus mengarahkan agar saksi ini menghilangkan diri. Mungkin mereka tidak mahu saksi ini terlibat dalam kes ini tetapi sikap pemurah ini telah menjerat leher mereka sendiri. Kalau sekiranya tanggapan ini benar, ini satu kesilapan besar yang dilakukan oleh polis.

Klik
Klik
Klik
Klik
Klik
Klik



1 comment:

  1. BANTULAH KPL YANG DITUDUH BERKAITAN DENGAN KES INI DI : KPL JENAIN BIN SUBI, MAYBANK 162106273888

    BELIAU MENGORBANKAN DAN MENGADAIKAN MASA DEPANNYA MENJAGA KESELAMATAN KITA TANPA MENGHARAPKAN APA-APA. ADAKAH KITA PERNAH BERFIKIR? BANTULAH. BELIAU BERHAK DIBANTU.

    ReplyDelete